Terapia logopedyczna


Rehabilitacja osób z autyzmem polega na wzbogacaniu zasobu słownictwa składającego się na wyrażenia i zwroty poprzez ich naśladownictwo. Jednakże takie umiejętności tych dzieci nie powodują przyswajania zasad gramatycznych ani transferu nabytych umiejętności na inne dziedziny życia. Ich umiejętności językowe bardzo często ujawniają się bądź rozwijają w okresie późniejszego rozwoju. Poznanie wszystkich zainteresowań i preferencji dziecka pomoże dostosować odpowiednie metody i formy ćwiczeń. Nie tworzy się planów terapii, ponieważ każde dziecko należy traktować indywidualnie.

Wskazania do terapii z uczniem z cechami autyzmu:
1. Opracuj jeden schemat dla uczestnika zajęć i ściśle go przestrzegaj. W trakcie zajęć zachowuj tę samą kolejność działań. Im mniej zmian i odstępstw od schematu, tym lepiej funkcjonuje dziecko.
2. Używaj prostego, jasnego języka.
3. Nie stosuj obszernych tłumaczeń, uwag niezwiązanych z tematem zajęć. Dzieci z autyzmem mogą mieć problem z selekcjonowaniem informacji.
4. Czasami należy udzielać dziecku podpowiedzi.
5. Dziecko podczas terapii musi mieć cały czas wyznaczone zadanie np. włożenie do pudełka używanych kredek. W przeciwnym razie kontakt z dzieckiem może zostać utrudniony poprzez echolalie, mówienie do siebie .
6. W sali, w której odbywają się zajęcia można wydzielić kącik odpoczynku,
7. Jeśli dziecko zachowa się niewłaściwie, zacznie głośno krzyczeć, nie będzie potrafiło przestać się śmiać, spróbuj wyznaczyć mu konkretne zadanie. Nie należy krytykować dziecka ani krzyczeć na nie.

Komentarze

Popularne posty