Terapia neurotaktylna Masgutowej cz. 1
Coraz częściej obserwujemy u dzieci nieprawidłowości w obrębie funkcjonowania zmysłu dotyku. Dzieje się tak między innymi z powodu trudności okołoporodowych, rosnącej liczby cesarskich cięć, zmniejszającej się stymulacji dotyku w nowych modelach zabaw, stresu oraz z powodu innych efektów transformacji społecznej.
Twórcą
terapii neurotaktylnej jest dr Swietłana Masgutowa. Terapia ta
proponuje techniki masażu i stymulacji skóry, które wpływają na
rozwój funkcji półkul i kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych
partii mózgu w tzw. 28 krokach. Nazwa terapii pochodzi od łacińskich
słów: „neurosis” (układ nerwowy), „tactilis” (dotykowy),
co oznacza stymulację zmysłu dotykowego poprzez wykorzystanie
neurofizjologicznych zasobów czuciowo-ruchowych organizmu. Swoje
początki dr Swietłana Masgutowa oparła na wieloletnim
doświadczeniu w pracy z dziećmi i dorosłymi, z zespołem stresu
pourazowego i deficytami rozwoju układu nerwowego.
Autorka
wielokrotnie wykorzystywała elementy terapii taktylnej w pracy z
ofiarami wojen i trzęsień ziemi – dziećmi i dorosłymi –
katastrofie związanej z wybuchem radioaktywnej elektrowni w
Czarnobylu (1986), wojnie w Baku, (1986-89) Izraelu (2005-6),
największej wówczas na świecie katastrofie kolejowej w Rosji
(1989) oraz z ofiarami tajfunu i tsunami na Filipinach (2014),
dziećmi i dorosłymi, dotkniętymi tragedią na skutek strzelaniny w
szkole w Newtown (Connecticut, USA, 2012) i wieloma innymi.
Dzięki
wysokiej skuteczności metody dr Svietlana Masgutova zaczęła
wykorzystywać Terapię Taktylną w pracy z osobami z wyzwaniami
rozwojowymi w celu wsparcia mechanizmów neuroplastyczności mózgu,
a w przypadku dzieci i młodzieży uzdolnionej jako program
antystresowy.
Wskazania
do podjęcia Terapii Taktylnej to między innymi:
-
Nadwrażliwość na dotyk
-
Niewrażliwość na dotyk
-
Niewłaściwe napięcie mięśniowe
-
Zaburzenia świadomości ciała
-
Zaburzenia orientacji przestrzennej
Metoda
neurosensomotorycznej terapii taktylnej jest skutecznie
wykorzystywana zarówno u dzieci, jak i dorosłych podczas pracy z:
-
porażeniami mózgowymi,
-
autyzmem,
-
zachowaniami agresywnymi,
-
lękami i fobiami,
-
opóźnieniami w rozwoju umysłowym,
-
nadpobudliwością psychoruchową,
-
trudnościami w nauce,
-
zaburzeniami mowy,
-
zaburzeniami integracji sensorycznej
-
Zespół Downa
-
FAS
Komentarze
Prześlij komentarz