Terapia neurotaktylna Masgutowej cz. 1


Coraz częściej obserwujemy u dzieci nieprawidłowości w obrębie funkcjonowania zmysłu dotyku. Dzieje się tak między innymi z powodu trudności okołoporodowych, rosnącej liczby cesarskich cięć, zmniejszającej się stymulacji dotyku w nowych modelach zabaw, stresu oraz z powodu innych efektów transformacji społecznej.


Twórcą terapii neurotaktylnej jest dr Swietłana Masgutowa. Terapia ta proponuje techniki masażu i stymulacji skóry, które wpływają na rozwój funkcji półkul i kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych partii mózgu w tzw. 28 krokach. Nazwa terapii pochodzi od łacińskich słów: „neurosis” (układ nerwowy), „tactilis” (dotykowy), co oznacza stymulację zmysłu dotykowego poprzez wykorzystanie neurofizjologicznych zasobów czuciowo-ruchowych organizmu. Swoje początki dr Swietłana Masgutowa oparła na wieloletnim doświadczeniu w pracy z dziećmi i dorosłymi, z zespołem stresu pourazowego i deficytami rozwoju układu nerwowego. Autorka wielokrotnie wykorzystywała elementy terapii taktylnej w pracy z ofiarami wojen i trzęsień ziemi – dziećmi i dorosłymi – katastrofie związanej z wybuchem radioaktywnej elektrowni w Czarnobylu (1986), wojnie w Baku, (1986-89) Izraelu (2005-6), największej wówczas na świecie katastrofie kolejowej w Rosji (1989) oraz z ofiarami tajfunu i tsunami na Filipinach (2014), dziećmi i dorosłymi, dotkniętymi tragedią na skutek strzelaniny w szkole w Newtown (Connecticut, USA, 2012) i wieloma innymi.

Dzięki wysokiej skuteczności metody dr Svietlana Masgutova zaczęła wykorzystywać Terapię Taktylną w pracy z osobami z wyzwaniami rozwojowymi w celu wsparcia mechanizmów neuroplastyczności mózgu, a w przypadku dzieci i młodzieży uzdolnionej jako program antystresowy.



Wskazania do podjęcia Terapii Taktylnej to między innymi:
  • Nadwrażliwość na dotyk
  • Niewrażliwość na dotyk
  • Niewłaściwe napięcie mięśniowe
  • Zaburzenia świadomości ciała
  • Zaburzenia orientacji przestrzennej

Metoda neurosensomotorycznej terapii taktylnej jest skutecznie wykorzystywana zarówno u dzieci, jak i dorosłych podczas pracy z:
  • porażeniami mózgowymi, 
  • autyzmem, 
  • zachowaniami agresywnymi, 
  • lękami i fobiami, 
  • opóźnieniami w rozwoju umysłowym, 
  • nadpobudliwością psychoruchową, 
  • trudnościami w nauce, 
  • zaburzeniami mowy,
  • zaburzeniami integracji sensorycznej
  • Zespół Downa
  • FAS

Komentarze

Popularne posty