Przejdź do głównej zawartości
Terapia osób ze spektrum zaburzeń autystycznych cz.1
Jak już na pewno wiecie- autyzm nie jest chorobą, dlatego nie można
go wyleczyć, przez co bardzo ważna jest terapia osób z tym zaburzeniem.
Celem terapii jest podwyższanie jakości życia osób z autyzmem –
ułatwienie im nauki, nawiązywania kontaktów, komunikowania się i
samodzielnego orientowania się w świecie. Każde dziecko potrzebuje indywidualnego traktowania.
W terapii autyzmu wykorzystywanych jest kilkanaście jeśli nie
kilkadziesiąt metod. Oczywiście różne metody stosuje się w rożnym
stopniu. Niektóre są stosowane jako podstawowe metody terapii, inne zaś
jako wyłącznie uzupełnienie. W dzisiejszym wpisie przedstawimy trzy najbardziej powszechne, według nas, metody:
- metoda behawioralna- technika behawioralna bazuje na podstawowym założeniu behawioryzmu, a
więc na teorii uczenia się. Rodzic lub terapeuta
starają się wzmacniać zachowania pożądane, a wygaszać oraz
redukować zachowania nieprawidłowe. Im większą zdolność do adaptacji
dziecko osiągnie, tym większa będzie jego samodzielność i niezależność. Terapię behawioralną rozpoczyna się od nauki podstawowych umiejętności,
czyli prawidłowej komunikacji, np. zachowywania kontaktu wzrokowego,
czynności samoobsługowych, np. prawidłowego jedzenia, wykonywania
prostych poleceń słownych, np. wskazywania i przynoszenia konkretnych
przedmiotów. W pracy z autystycznym dzieckiem terapeuta bazuje przede wszystkim na
wzmocnieniach pozytywnych. Oznacza to, że za zachowanie, które jest
pożądane, dziecko za każdym razem otrzymuje wyraźną pochwałę. Jeżeli
chcemy, żeby zachowania występowały częściej, powinniśmy je
systematycznie wzmacniać. Wzmocnienie jest czymś, co następuje
bezpośrednio po pewnym elemencie zachowania i zwiększa
prawdopodobieństwo jego ponownego wystąpienia.Trudność zadań powinna być stopniowana. Zaczynając zawsze od czynności
najprostszych, bardzo powoli przechodzimy do przedstawiania dziecku
nowych przykładów zachowań, nowych zadań do wykonania.
- holding- metoda wymuszonego kontaktu- polega na
wymuszaniu przez matkę bliskiego kontaktu fizycznego z własnym
dzieckiem, a jej celem ma być zbudowanie lub odbudowanie zaburzonej
więzi emocjonalnej między nimi. Dzieci autystyczne unikają fizycznego
kontaktu, panicznie się go boją. Dziecko ucieka, płacze, reaguje
krzykiem na próby dotykania, przytulania, noszenia na rękach. Holding
jest jedyną metodą terapeutyczną, która ma wymuszony charakter. Na
początku sesja terapeutyczna wygląda na bardzo agresywną. Właśnie owa
przemoc fizyczna matki wobec dziecka jest najczęściej poddawana krytyce
- integracja sensoryczna- Terapia integracji sensorycznej polega na zabawie ukierunkowanej i
prowadzonej przez specjalistów. Jest to szeroka gama aktywności, ćwiczeń
i zabaw proponowanych dziecku, która ma wyzwalać konkretne reakcje
sensoryczne, aby następowała poprawa w organizacji ośrodkowego układu
nerwowego. Podczas terapii SI stosuje się takie aktywności, które będąc
właściwym „wyzwaniem” dla dziecka, są także stymulujące dla mózgu.
Aktywności zawsze kończą się sukcesem dziecka, co wzmacnia skuteczność
terapii poprzez zaangażowanie podopiecznego. Zajęcia są atrakcyjne dla
najmłodszych, ponieważ odbywają się z wykorzystaniem różnego rodzaju
huśtawek, lin, deskorolki, drabinek do wspinania, trampoliny, basenu z
piłeczkami i innych. Dziecko w czasie zajęć nigdy się nie nudzi –
zamiast tego wspina się, skacze, czołga, pokonuje tory przeszkód –
innymi słowy: doskonale się bawi. Balansowanie na granicy możliwości
dziecka poprawia organizację ośrodkowego układu nerwowego i wpływa na
zmianę zachowania w sferze motorycznej i emocjonalnej. Poprawia ponadto
funkcje językowe i poznawcze, a co najważniejsze – pozwala osiągnąć
lepszą efektywność procesu uczenia się i wzmacnia procesy nerwowe,
leżące u podstaw tych umiejętności. W przyjaznym i bezpiecznym
otoczeniu, dziecko uczy się w sposób efektywny automatycznie przetwarzać
i wykorzystywać wrażenia sensoryczne.
Komentarze
Prześlij komentarz