Definicje autyzmu


A więc, czym dokładniej jest spektrum zaburzeń autystycznych?

W literaturze możemy znaleźć wiele definicji tego zaburzenia. My postaramy się przedstawić te, które według nas najlepiej opisują to zaburzenie. 



Według Joany Kruk–Lasockiej autyzm to zespół poważnych zaburzeń rozwojowych dziecka manifestujących się do 30 miesiąca życia, związanych z wrodzonymi dysfunkcjami układu nerwowego. Autorka uzupełnia definicję o przyjętą powszechnie tzw. triadę zaburzeń, czyli:
  • Zaburzenie więzi międzyludzkich przejawiające się niewystarczającą świadomością egzystencji czy uczuć innych ludzi, trudnością naśladowania innych, wchodzenia z nimi w kontakty i więzi oraz rozumienia konwencji w interakcjach społecznych.
  • Zaburzenie komunikacji i fantazji sprowadzające się do braku porozumiewania się werbalnego i pozawerbalnego, trudności w odgrywaniu ról i zabaw fikcyjno- iluzyjnych, upośledzenia zdolności inicjowania oraz podtrzymywania rozmowy.
  • Ograniczony repertuar aktywności i zainteresowań wyrażający się stereotypiami ruchowymi, uporczywym zajmowaniem się tymi samymi przedmiotami czy sprawami, zawężeniem, zainteresowań oraz przejawami niepokoju przy nieznacznych już zmianach w otoczeniu.



Katarzyna Leśniewska uważa, że autyzm to rozległe zaburzenie rozwoju oddziałujące na całość funkcjonowania dziecka. Jest to zespół zaburzeń w sferze zachowań społecznych i w sferze poznawczej, które rzutują na zdolności myślowe, percepcję oraz interakcyjną płaszczyznę rozwoju społecznego.

Lorna Wing przedstawiła typowe zachowania, cechy dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. Są to:
  1. Brak stanowczości
  2. Brak lub mała zdolność do nawiązywania przyjaźni
  3. Pedantyczna mowa z powtórzeniami
  4. Uboga niewerbalna komunikacja
  5. Intensywna koncentracja na danych przedmiotach
  6. Zaburzona koordynacja ruchów


Komentarze

Popularne posty